tirsdag den 10. marts 2009

Naturoplevelser, naturfaglig dannelse og natursyn og opsamling på Giber Å-turen

06V Faglig fordybelse i naturfag
Opsamling på torsdag d. 9. oktober

Naturoplevelse – hvad er det?

Hvad skal der til for at det er en naturoplevelse?
Fortæl to og to hinanden om eksempler på store naturoplevelser.

Lasse Edlevs definition

Andre definitioner

Naturoplevelser og forskellige symbollag

Egne oplevelser: Hvilke symbollag har været berørt/bragt i spil?

Naturfaglig dannelse
Model: fra det konkrete mod det abstrakte
Oplevelser – færdigheder – kundskaber – meninger – handlekompetence

Hvor foregår pædagogiske aktiviteter og med hvilke intentioner – syn på friluftsliv?
Trekantmodel: i /for-med/mod naturen

Hvad er fokus og hvorfor?
Søren Kruse: i/om/for naturen

Lasse Edlevs pædagogiske dannelsesidealer og målsætninger

Hvordan indplacere LE’s elleve sætninger i: i om og for natur?

Opgave: Moesgaard – Giber Å – Ørnereden
(i grupper á fire-fem personer - ikke-deltagere fordeles i grupperne)
• Gør følgende refleksioner over dagen i går
– En kronologisk oversigt over turen (fortæl til ikke-deltagerne)
– Aktiviteter undervejs
– Oplevelser undervejs
– Ny naturviden erhvervet undervejs
– Undren, spørgsmål eller ideer undervejs
– Hvad kunne være interessant at vide mere om?
– Hvilke færdigheder ville du gerne øve dig i?
(Tip: Lav jeres oversigt som mindmap eller begrebskort!)

Natur – hvilken natur?
• Oversigt over forskellige definitioner af natursyn
• Hvorfor snakke om natursyn?
• Til eftertanke – natur er ikke det samme for alle – ligesom naturoplevelser
• Vi vender tilbage til natursyn næste semester

Ingen kommentarer: