06V Faglig fordybelse i naturfag
Opsamling på torsdag d. 9. oktober
Naturoplevelse – hvad er det?
Hvad skal der til for at det er en naturoplevelse?
Fortæl to og to hinanden om eksempler på store naturoplevelser.
Lasse Edlevs definition
Andre definitioner
Naturoplevelser og forskellige symbollag
Egne oplevelser: Hvilke symbollag har været berørt/bragt i spil?
Naturfaglig dannelse
Model: fra det konkrete mod det abstrakte
Oplevelser – færdigheder – kundskaber – meninger – handlekompetence
Hvor foregår pædagogiske aktiviteter og med hvilke intentioner – syn på friluftsliv?
Trekantmodel: i /for-med/mod naturen
Hvad er fokus og hvorfor?
Søren Kruse: i/om/for naturen
Lasse Edlevs pædagogiske dannelsesidealer og målsætninger
Hvordan indplacere LE’s elleve sætninger i: i om og for natur?
Opgave: Moesgaard – Giber Å – Ørnereden
(i grupper á fire-fem personer - ikke-deltagere fordeles i grupperne)
• Gør følgende refleksioner over dagen i går
– En kronologisk oversigt over turen (fortæl til ikke-deltagerne)
– Aktiviteter undervejs
– Oplevelser undervejs
– Ny naturviden erhvervet undervejs
– Undren, spørgsmål eller ideer undervejs
– Hvad kunne være interessant at vide mere om?
– Hvilke færdigheder ville du gerne øve dig i?
(Tip: Lav jeres oversigt som mindmap eller begrebskort!)
Natur – hvilken natur?
• Oversigt over forskellige definitioner af natursyn
• Hvorfor snakke om natursyn?
• Til eftertanke – natur er ikke det samme for alle – ligesom naturoplevelser
• Vi vender tilbage til natursyn næste semester
Naturfænomener - spire udfordring!
9 år siden
Ingen kommentarer:
Send en kommentar